onsdag 27. juni 2007

Vi er rammet av "kubisme"

Skedsmo kommune vokser og stadig nye bygninger dukker opp. Som medlem av hovedutvalg for teknisk/plan er jeg med på å regulere tomter og gjøre vedtak om estetikken i et byggeprosjekt.
Det som slår meg er at veldig mange bygg reises som firkanter med murstein eller pusset betong. Det virker som om arkitektene benytter samme mal når de reiser nye bygg i dag. Vi er rammet av kubisme.

Det er ikke ulovlig å bygge mange like firkantede bygg, men det blir fort et kjedelig bybilde. Jeg ønsker meg en mer allsidig bygningsmasse. At flere bygninger reises med et eget særpreg og gjerne med en høyere kvalitet enn i dag. Jeg mener vi behøver flere bygninger i glass, flere bygninger med utspring og med et uttrykk som gjenspeiler utbygger. Jeg mener også at vi tåler å reise høyere bygninger i deler av kommunen. Det ville vært spenstig og jeg tror at det offentlig rom ville blitt mye mer spennende å bevege seg i.

Herved er utfordringen til utbyggere og arkitekter overlevert.

Ingen kommentarer:

Blogglisten