søndag 29. juli 2007

Samferdselsnyhet fra sør-Frankrike

Når jeg er på ferie i utlandet pleier jeg å følge litt med på nyhetene. For å se hva folk er opptatt av der jeg er. Det er ingen unntak denne gangen på ferie her i sør-Frankrike.

Den store samferdselsnyheten her er at det skal bygges en TGV linje (hurtigtog) mellom Lyon og Nice. Dagens linje via Marseille er for treg. Det er regionene seg imellom som har blitt enige. Jeg håper ikke franske myndigheter spør hva norske myndigheter synes om hurtigtog, da kan det hende at det ikke blir noen flere togprosjekteter her i Frankrike. For en del år siden da TGV kom, bygget franskmennene en linje mellom Paris og Lyon. En stund senere sluttet flyene å fly strekningen, fordi folk foretrakk toget. I Nice åpner snart byens første trikke-linje.

Slik burde det også være i Norge, men det skjer svært lite. Dagens tog i Norge går like fort som for 25 år siden. Er det rart folk kjører bil og tar fly?

Jeg mener tiden er overmoden for å bygge høyhastighetsbane i Norge. Jeg mener det er på tide å satse på bane lokalt og nasjonalt.

Ingen kommentarer:

Blogglisten